donderdag 13 mei 2021

Project 300 per dag - 9 - 2021

Voor de track “Heksenjacht” van mijn EP Cirkels schreef ik in 2019 dit pre-refrein: Waar ben je bang voor? Wat is het dat je raakt? / Als Zwarte Piet wordt afgeschaft en wit wordt gemaakt? / Als hemelvaart vervalt, het suikerfeest wordt aangewezen? / Wat gebeurt er met je leven, onvolmaakt? 

Ik bedoelde te zeggen; schaf Hemelvaart af en geef de moslims een eigen vrije dag, dat zou wel eerlijk zijn. Ik had toch het idee dat meer mensen in Nederland actief het Suikerfeest vieren dan dat er actief Hemelvaart gevierd werd. Twee jaar later valt Hemelvaart bizar genoeg op dezelfde dag als het Suikerfeest. Iedereen blij, zou je zeggen. 

Maar niet iedereen is blij. Ik denk dat de Palestijnen in Israël een heel andere definitie van Hemelvaart hebben. Het is in ieder geval geen feest om uit je huis gezet te worden door Joodse kolonialisten die meer en meer ruimte claimen in een land waar ze zichzelf hebben uitgenodigd. 

En na al die jaren van conflict is het nog steeds stenen tegen wapens, onderdrukten versus onderdrukkers. Het Israëlische leger gooide een bom op een flatgebouw in Gaza. Een bewoond flatgebouw. Vergelding kwam in de vorm van raketten uit Gaza. Het probleem is complex, dat realiseer ik me. Maar waarom wil Israël telkens meer? Waarom moet er precies op de plek van de Al-Aqsamoskee een Joodse synagoge gebouwd worden? 

En waarom zijn Oeigoeren in China de klos? Waarom vermoordt de Colombiaanse politie de burgers die ze zouden moeten beschermen? Waarom spelen Saudi-Arabië en Iran een spel met elkaar over de hoofden van Jemenieten?

Ondertussen is het hier gewoon een feestdag en spelen de kinderen voor de deur met waterpistolen en waterballonnen. Ik zie zwarte kinderen, witte kinderen, Islamitische kinderen, Christelijke kinderen en niet gelovige kinderen. Af en toe wordt er gehuild. Ze willen allemaal op dezelfde schommel, maar creëren helemaal zelf een ruilsysteem. Samen spelen, samen delen.  

Ik wil de leiders van Israël, Palestina, China, Iran, Saudi-Arabië, Colombia en Jemen graag allemaal uitnodigen hiernaar te kijken. Naar dit pleintje. De schommel is de Tempelberg. Zo kan het ook. 



Geen opmerkingen:

Een reactie posten