zondag 16 mei 2021

Project 300 per dag - 12 - 2021

Vrijdagavond plaatste Mark Rutte een tweet met het @minpres account waarin hij de kant van Israël koos in het Israël/Palestina conflict. De woorden die hij gebruikte, waren veel te eenzijdig, niet onbevooroordeeld en als vanouds pro-Israëlisch. 

Dit schreef hij:
Ik ben zeer bezorgd over het aanhoudende geweld in Israël en Gaza. Het is onacceptabel dat Hamas willekeurig raketten op de burgerbevolking afvuurt. Nederland steunt het recht van Israël op zelfverdediging, binnen de grenzen van het internationaal recht en proportionaliteit.

Ik zag al best wat reacties voorbij komen van vrienden, bekenden en onbekenden op deze tweet die de spijker op zijn kop slaan. Ik wilde het laten, me sterken in de gedachte dat Rutte hiermee zijn eigen graf zou graven en doorgaan met leven. Maar het lukt me niet hier zomaar overheen te stappen, ik word iedere keer zo boos als ik het zie. 

Geweld is natuurlijk onwenselijk. Of Palestijnen nu een steen gooien of Israëliërs een bom, het is allebei verkeerd. Maar als je naar dit conflict kijkt en dan alleen de raketten vanuit Gaza benoemt, die door het enorm sterke afweergeschut van Israël niet eens doel treffen, terwijl je de precisiebombardementen van Israël niet benoemt, laat je wel heel duidelijk zien hoe je ergens naar kijkt. 

Op nos.nl lees ik vandaag dit: Sinds de aanvallen begin deze week begonnen zijn zeker 174 Palestijnen in de Gazastrook om het leven gekomen. Aan Israëlische kant vielen bij luchtaanvallen door Hamas tien doden. 174 - 10. En dan enkel het geweld veroordelen van de partij die verantwoordelijk is voor 10. Bizar. 

En het erge is dat je allang weet dat Rutte er zo naar kijkt. Nederland is al jaren een supporter van Israël, met de VVD en het CDA voorop. Gevoed door schuldgevoel, economische belangen en een Amerikaanse pik die stevig in de mond van de Nederlandse regering zit. Pas als de Verenigde Staten een pro-Palestijns standpunt innemen, durft Nederland het ook. 

Dit is rechts beleid in optima forma. Altijd de kant kiezen van de onderdrukkers. De parallellen met de toeslagenaffaire zijn snel getrokken, of met ieder ander dossier dat burgers en bedrijven tegenover elkaar plaatst. Zo wil de Europese Commissie dat PCR-coronatests gratis moeten worden in heel Europa, maar is Nederland hier tegen, omdat de regering bang is dat bedrijven hier de dupe van worden. Echt, ik verzin dit niet. 

Ik ben klaar met Mark Rutte. Ik ben klaar met het rechtse beleid dat altijd eerst denkt in het belang van hooggeplaatste vrienden bij Shell, ING, Unilever en de Amerikaanse overheid, voordat het denkt aan het vertegenwoordigen van burgers en onderdrukte Palestijnen. 

Israël moet gestopt en veroordeeld worden. Mark Rutte mag niet opnieuw premier worden. En alsjeblieft, Nederlanders, stop eens met stemmen op charme en kijk naar de inhoudelijke standpunten. Rutte vertegenwoordigt jou niet. Echt niet.  


Geen opmerkingen:

Een reactie posten