vrijdag 28 mei 2021

Project 300 per dag - 23 - 2021

Ik ben vandaag 4 jaar, 1 maand en 11 dagen gestopt met roken. Ik heb de app ‘Quit Buddy’ nog steeds op mijn telefoon staan en was net even benieuwd, waardoor ik je dit feitje nu kan meegeven. Soms denk ik wel eens aan roken, of droom ik dat ik rook, maar de romantiek wint het eigenlijk nooit van de realiteit; ik wil namelijk niet meer roken.

De pakjes Camel die ik 4 jaar, 1 maand en 11 dagen geleden niet meer wilde aanraken, liggen nog steeds in mijn keukenla. Als een tastbaar bewijs van discipline. Ik stopte gewoon van de ene op de andere dag. Niet op 1 januari of na een avondje sigaretten stomen. Ik rookte om 11 uur een sigaret en om 12 uur zei ik tegen mezelf: “wat als ik deze nu eens niet opsteek?” Ik stopte de 12-uur-peuk terug in het pakje en heb nooit meer gerookt. 

Nooit meer de stress van het moeten roken, of het moeten kopen van pakjes nog voor sluitingstijd, waardoor je door de stromende regen als een junk je fix gaat halen. Nooit meer stinken, nooit meer triest voor een restaurant staan, terwijl je hele familie gezellig binnen zit te tafelen. 

Maar wat vond ik het lekker. Camel, Camel Medium, Camel Full Flavor, Marlboro normaal, Pall Mall rood, Peter Stuyvesant, Chesterfield, Javaanse jongens driekwart, Jakobs driekwart en Gauloises blauw waren op een bepaald moment in mijn leven de invulling van mijn verslaving. Ik had fases per merk. De shag in het lijstje, Jakobs en Javaanse Jongens, kocht ik altijd in combinatie met oranje rizzla die ik tijdens het kopen steevast rooie rizzla noemde, omdat het lekkerder bekte. Shag roken was wel echt stug roken en deed ik alleen als ik financieel niet helemaal uitkwam. 

'Je kunt ook stoppen', zei mijn moeder altijd, maar ik hield van roken. De smaak, de geur, de rust en het genot. Het inhaleren van rook, dat langs je keel laten schuren, terwijl je het resoluut naar je longen dirigeert en vervolgens het weer uitblazen, soms in rondjes, soms gewoon. Heerlijk vond ik het, maar ook heel raar om er nu zo naar te kijken, omdat helemaal niets in mijn lijf nu verlangt naar een sigaret. Alsof ik toen een ander mens was. En dat was ik eigenlijk ook, dus welkom in het jaar 4 N.R. (Na Roken).



Geen opmerkingen:

Een reactie posten