donderdag 6 mei 2021

Project 300 per dag - 2 - 2021

Professioneel bowlen is fascinerend. Recreatieve bowlers zijn blij met een strike. Professionele bowlers zijn niet blij met geen strike. Het verschil lijkt minimaal, maar is wezenlijk. Het verschil is slagen in plaats van niet falen. Slagen is leuk. Niet falen is over het algemeen acceptabel. 

Als ik in mijn ene bezoek aan de bowlingbaan per jaar op die kekke schoentjes, met verkeerde bal in mijn handen, omdat de goede net voor me is ingepikt door een irritante dronkenlap in de baan naast me, aanleg voor een worp, weet ik niet wat de uitkomst zal zijn. Ik mik op de middelste en hoop op succes. Een professionele bowler loopt ook op kekke schoentjes, maar gooit met de juiste bal en op de juiste manier. Ik heb me wel eens laten vertellen dat hij de baan kan lezen. 

Maar bowlen is dus een sport waarbij de recreant kan excelleren door een keer een strike te gooien in plaats van 8 kegels omver te werpen. Juichen! En excelleren gebeurt natuurlijk vaker niet dan wel, omdat in de meeste gevallen na de eerste worp nog 2 kegels blijven staan. Aan de linker- en de rechterkant van de baan. En die bal gaat ook in de tweede beurt gewoon weer door het midden. 

Professionals kunnen nooit excelleren in hun sport. Ze moeten iedere beurt de maximale score gooien. Als er een kegel blijft staan, kan het je de winst kosten. Balen! Professioneel bowlen is dus heel hard je best doen om niet te falen. 

Als iedereen zijn leven zou inrichten zoals professionele bowlers hun sport beoefenen, zou alles acceptabel worden. Dan heb je elke dag nieuwe schoenen en loop je er slechts af en toe nog een dag op. Hoe leuk is het gevoel van nieuwe schoenen als je dat elke dag beleeft? Dat iemand elke dag opnieuw aan je vraagt: “hey, heb je nieuwe schoenen?” Dan wordt je favoriete voetbalclub altijd kampioen, eet je elke dag patat en beleef je elke dag een lowlands weekend. Dan is elke dag een poging geen low te beleven in plaats van te genieten van een high. 

Slagen of niet falen. Genezen of voorkomen. Ik ben liever soms high, dan nooit niet low. Professioneel bowlen is fascinerend, maar niks voor mij. 



 

Geen opmerkingen:

Een reactie posten