vrijdag 21 mei 2021

Project 300 per dag - 17 - 2021

In mijn zoektocht naar een onderwerp voor het verhaal van vandaag, kom ik toch uit bij Trade Wind, omdat ik het nieuwe album van deze band toch alweer 6 keer heb beluisterd vadaag. Het album heet 'The Day We Got What We Deserved' en is ook echt vandaag uitgekomen. En het laat me dus niet los. Invloeden van onder meer DJ Shadow en Radiohead geven een duidelijke richting aan deze plaat en geven direct aan wat voor muziek dit is; sfeervol, dromerig, laidback en emotioneel. 

De sound van Trade Wind wordt voor een groot deel bepaald door zanger Jesse Barnett die even bezwerend als hypnotiserend zingt. Zijn anti-kapitalistische boodschap is verpakt in slimme lyrics die ook ruimte bieden voor een eigen interpretatie. En dat is volgens mij de kracht van goede songwriters. Dat is waarom ik van een Thom Yorke, een Chino Moreno of een Ben Howard houd. En dus van een Jesse Barnett. 

Oh, I’d love to, Watch you, Roll you, Name you, Control you, Die! Die! Die! - Jesse Barnett

And either way you turn, I'll be there, Open up your skull, I'll be there, Climbing up the walls - Thom Yorke. 

Met zo weinig woorden, zoveel zeggen, dat is pure kunst, van 2 dichters die ook zingen. 

En ondanks de gelijkenissen tussen Trade Wind en Radiohead, zijn ze niet hetzelfde. Radiohead zou de de vader kunnen zijn, van een zoon die inmiddels stevig op eigen benen staat. Het komt overigens niet vaak voor dat een kind wordt geboren op dezelfde dag als 1 van de ouders, maar op de dag dat 'The Day We Got What We Deserved' het levenslicht ziet, vieren we ook de verjaardag van 'Ok Computer' dat vandaag 24 jaar oud is geworden. 

Iets met een cirkel. 



Geen opmerkingen:

Een reactie posten