zaterdag 16 december 2017

Streams, hits & kutraps

Ik zie en hoor de laatste tijd zoveel kutraps met miljoenen streams. En dat is niet omdat ik “oud” ben en de nieuwe generatie niet snap. Dat is omdat ik oprecht heel slechte muziek hoor. En we kijken ernaar, we luisteren ernaar, zoals we luisterden naar Herman I’m a dancer van Idols. Met leedvermaak. Maar wel leedvermaak dat meerdere “rappers” een gouden plaat oplevert.


Ik vraag me dan ook af, is Spotify de vervanger van de radio of is Spotify de vervanger van de cd? Of van allebei? Als het de vervanger van de radio is, dan klopt de muziekindustrie op dit moment niet. Als het de vervanger van de cd is, dan klopt de muziekindustrie eigenlijk ook niet.

Hoeveel mensen hebben de “hit” van FamkeLouise (“Op Me Monnie”) beluisterd via Spotify en na 40 seconden uitgezet met de gedachte: holy shit, wat is dit bedroevend slecht? 1000? 50.000? 200.000? Het maakt niet uit, want ook dankzij die streams heeft FamkeLouise deze week een gouden plaat ontvangen. Terwijl ik ervan uitga dat de meeste streams zijn gegenereerd door radio-achtig gebruik van Spotify.

Op dit moment heeft FamkeLouise 2 nummers online staan die 6.434.257 keer zijn gestreamd, misschien slechts 40 seconden per keer, maar okay, meer dan 6 miljoen keer. Dit is gedaan door 861.822 luisteraars. Alle luisteraars hebben de nummers van FamkeLouise dus gemiddeld 7,47 keer beluisterd.


Gezien ik hier ook tussen zit, omdat ik nieuwsgierig was, het na 50 seconden niet meer aan kon en ben gestopt, ben ik dus een soort radio-luisteraar die haar slechts 1x heeft beluisterd. Ik zag daarnaast op youtube dat haar videoclip 99.000 likes en 137.000 dislikes heeft, dus laten we voor de gein die 137.000 eens van die 861.822 monthly listeners aftrekken. Je houdt dan 724.822 fans over, op basis van youtube dislikes. Die hebben haar nummers dan gemiddeld 8,88 keer beluisterd.

Maar 8,88 is natuurlijk wel echt weinig. Als ik “Op Me Monnie” vergelijk met het singletje van “Sad But True” dat ik in mijn jongere jaren kocht van Metallica, dan lach ik om 8,88 keer. Dat singletje draaide ik 8,88 keer op 1 dag en dat dan 3 weken achter elkaar minimaal. Dat zijn 186 streams. Alleen telde dit destijds nog gewoon als 1 sale voor de gouden plaat die Metallica er toen niet voor kreeg.

Maar als ik nog iets verder de cijfers induik, zie ik dat FamkeLouise slechts 5.225 followers heeft. Dat is slechts 0,6% van haar “monthly listeners”. Ter vergelijking: bij Iron Maiden is dat 64% (trouwe fanbase), bij Metallica is dat 50% (naast trouwe fanbase ook wat hit-luisteraars), bij Kendrick Lamar is dat 30% (nog iets hitgevoeliger) en bij Boef is dat 15% (weinig trouwe fans). Maar 0,6% van je monthly listeners die je volgt? Wow.

Als ik dan nu eens beweer dat die 5.225 followers verantwoordelijk zijn voor alle streams, dan hebben zij het nummer allemaal 1231 keer beluisterd. Besef dat. 1231 keer luisteren naar “Op Me Monnie”. Ik wilde bijna googlen naar het aantal gevangen op Guantanamo Bay om te kijken of er een verband te ontdekken is.


Maar het punt dat ik wil maken is het volgende: 1 stream straat niet gelijk aan 1 sale. En toch gaan gouden platen de laatste tijd als warme broodjes over de Spotify toonbank. Ik vind dat raar, zeker gezien het feit dat streams zo bizar makkelijk te genereren (lees: kopen) en manipuleren (lees: streambotten) zijn.

Laten we eens kijken naar de streams van Action Bronson. Action Bronson is een succesvolle rapper die meerdere platen heeft uitgebracht, 3 shows op Viceland presenteert, over de hele wereld zalen uitverkoopt, waaronder de Nederlandse Melkweg in 2015 en geldt als een veelgevraagd gastartiest op platen van oa. Westside Gunn, Statik Selektah, The Alchemist en Dilated Peoples. Hij heeft in augustus van dit jaar een nieuw album uitgebracht met de titel Blue Chips 7000.


Het meest gestreamde nummer op die plaat is “Let Me Breathe” met 4,1 miljoen streams. Dit nummer is dan ook als single uitgebracht, voordat het album uitkwam op 14 juni 2017. Het minst gestreamde nummer op het album is “My Right Lung” met 755.844 en nu 755.845 streams en dat terwijl het toch de lekkere hook “I give my right lung if I can dunk a basketball one time” bevat.

Hoe kan het nou dat de Nederlandse rapper Boef (die ik overigens niet slecht vind) op zijn minst gestreamde nummer 4,79 miljoen streams heeft en op zijn meest gestreamde track (Habiba) 35 miljoen? Dus je vertelt me dat een Nederlandse rapper succesvoller is dan een Amerikaanse rapper? Nah.

Zelfs Wu-Tang Clan heeft “maar” 5,2 miljoen streams op de meest gestreamde track van hun nieuwste plaat. Dus er zijn net zoveel mensen wereldwijd die naar FamkeLouise hebben geluisterd als naar “People Say” van Wu-Tang Clan? Nah.


Er zijn natuurlijk nog veel andere streamingdiensten die hun streams niet inzichtelijk hebben gemaakt. Zo kun je op Apple Music, Deezer en Google Play niet zien hoeveel streams een nummer heeft. Hierdoor tellen deze ook niet mee in hitlijsten, maar ik als ik kijk naar gebruikersgegevens op Last.fm zie ik:
  • Action Bronson’s stats van Let Me Breathe: 12.566
  • Boef’s stats van Habiba: 7.927
Action Bronson is hier toch populairder dan Boef. Dat zou kunnen betekenen dat zijn streams op Apple Music die van Boef overstijgen. Dan zou Action Bronson toch hoger moeten staan in bijvoorbeeld de Top 40?

Hoe zit het dan eigenlijk met de hitlijsten?

De mega top 50 wordt hieruit opgebouwd:
  • Streaminggegevens van Spotify
  • Downloadcijfers van GfK
  • Airplay die de songs krijgen op 3FM, 100%NL, Q-music, Radio 2, Radio 538, Sky Radio en Slam FM
De top 40 wordt hieruit opgebouwd:
  • De airplay van Radio 538, 3FM, Sky Radio, Q-music, Slam FM en 100%NL wordt meegeteld en elk uur wordt vermenigvuldigd met de luistercijfers van dat uur (aangeleverd door KLO)
  • De streaminggegevens van Spotify en andere streamingplatforms worden meegeteld
  • De buzz rondom tracks op social media (Twitter, YouTube, Facebook en Instagram)
Die downloadcijfers kan ik nergens vinden, de airplay is ook lastig te volgen en de buzz op social media kan ik zelf ook niet in kaart brengen. Daarnaast vind ik “andere streamingplatforms” een beetje vaag. Het aantal streams op Spotify is dus wel heel erg belangrijk voor het maken van een hit. Sterker nog; het bepaalt.


Is het mogelijk om jezelf een hit kado te doen? Volgens mij wel. Het zou zo kunnen gaan:
  • Je hebt weinig fans.
  • Je koopt wat streams of maakt een script dat steeds 40 seconden van je track luistert
  • Hoe meer streams, hoe interessanter je wordt voor de radio; zij willen immers profiteren van jouw doelgroep, in plaats van andersom. 
  • De radio gaat je draaien in de hoop jouw mensen aan zich te kunnen binden en te kunnen profiteren van de hype die je hebt. 
  • Je bereikt nu ineens daadwerkelijk mensen en die gaan ook streamen en delen, want ze komen in aanraking met jouw muziek.
  • Je krijgt wat fans.
  • Je roept die fans op om jouw muziek te streamen en te delen.
  • En ineens kom je in de magische wereld die “Spotify playlist” heet. Zo is er bijvoorbeeld de playlist “Woordenschat” met 320.000 volgers. Als jouw track daarin komt, heb je ineens zomaar 320.000 streams te pakken. 
  • En dan kan het feest der sterrenstatus beginnen. Je track komt in de miljoenen-streams-range en je kunt bij het plaatselijke postkantoor je gouden plaat ophalen

En dan komen we weer tot de essentie van de verrotte muziekindustrie. Er zijn altijd een paar bepalende mensen:
  • Jan-Willem van Engelen - zendermanager Radio 2
  • Edwin Valent - (interim) zendermanager 3FM
  • Dieuwertje Heuvelings - playlist editor Spotify
Wat nou als Jan-Willem, Edwin & Dieuwertje je niet zo aardig vinden?


Geen opmerkingen:

Een reactie posten