zaterdag 27 november 2010

Reviewzaterdag 4 => Kanye West - My Beautiful Dark Twisted Fantasy

De afgelopen weken zijn er behoorlijk wat platen uitgekomen en het grappige is dat ze allemaal ook nog behoorlijk dope zijn. Ik heb Celph Titled & Buckwild al uitgebreid besproken, evenals The Left, maar er zijn nog meer nieuwe platen die regelmatig een draaibeurt krijgen in huize Voszz. De reviews die onderdeel zijn van mijn reviewzaterdag zijn ook meer albumtips dan reviews. Nou ja fuck it, enjoy!

Kanye West - My Beautiful Dark Twisted Fantasy

Ik ben geen uitgesproken Kanye fan, maar godverdomme wat heeft de man een geniale plaat afgeleverd. Een filmisch epos dat vooral qua muziek briljant in elkaar zit. Iedere beat klopt en iedere beat bevat kleine details en die kloppen ook allemaal. Daarnaast doet Kanye wat andere rappers tot nu toe nog zeer weinig deden; nummers van meer dan 6 minuten of zelfs 9 minuten maken. Nummers compleet met solo's, bruggen, middenstukken, outro's. Ik vind het een fascinerende plaat.

Op dit moment oogst Kanye West overal 5 sterren in reviews, maar zo ver wil ik niet gaan. Kanye heeft 1 probleem en dat is dat hij als rapper gewoon niet zo dope is. Zijn monotone flow, het gebruik van autotune en zijn lyrics zijn allemaal weer net niet. En dat weet hij natuurlijk wel. Daarom probeert hij zijn raps spannend te maken met effecten op "Blame Game" of wanneer hij niet uitkomt met zijn lyrics op de bar, rekt hij zijn woorden op een hinderlijke manier. Ik denk dat hij dat zelf heel dope vindt, ik irriteer me eraan.

Ja, hij heeft wel dope lines hier en daar, maar Kanye is gewoon niet de lyricist die menig van zijn gastartiesten wel zijn. Het is dan ook goed dat hij Raekwon, RZA, Jay-Z en Pusha-T op zijn plaat heeft staan die het rapniveau 10x hoger tillen.

Maar ook met iets minder rapkwaliteit is My Beatiful Dark Twisted Fantasy een meesterwerkje. Op een basis van Hip-Hop pakt Kanye een ingredient mee van ieder genre en kookt daar een diner van 13 gangen mee dat je elke dag gewoon opnieuw wilt proeven.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten