donderdag 4 november 2010

Nineteen Ninety Now op Repeat

De afgelopen dagen zijn er best wat dope platen uitgekomen. Het project 1982 van Statik Selektah & Termanology bijvoorbeeld of Death is Silent van Kno. Ook staat de nieuwe plaat van Madball (Empire) op mijn iPhone en heb ik laatst nog een bericht gepost over Bishop Lamont's nieuwe mixtape. Toch luister ik momenteel maar 1 plaat: Nineteen Ninety Now van Celph Titled & Buckwild.

Die plaat is een monster!

Ja Death is Silent is ook een huzarenstukje en ja ik ben ook echt enthousiast over Bishop Lamont, maar deze plaat overklast alles. Het is misschien zelfs wel 1 van de dopeste platen van de afgelopen paar jaar. Dat zal later nog wel blijken. In ieder geval wel de dopeste plaat van 2010.


De quotables van Celph Titled zijn endless en de beats van Buckwild brengen je rechtstreeks terug in de gouden era; the Nineties. Die beats, nee sorry bangers, hadden serieus niet misstaan op elke willekeurige DITC plaat die in de periode 1993-1997 is uitgebracht. De tracks doen me denken aan de hoogtijdagen van EPMD, Gangstarr & Big L. Maar dan nog doper. Dit komt dan vooral door de lyrics van Celph, maar ook door de gastbijdrages van Apathy, Vinnie Paz, RA the Rugged Man, Treach van NBN en bijna de complete DITC line-up.

De topics van de lyrics zijn standaard, maar precies dat wat je wilt horen op een album als dit. De over-the-top-brag-and-boast-shit, de sex-track, de autobiografische track, de geweldadige track, de gun-track, de ik-mis-the-nineties-track en de reminisce track. Alles.

En al die tracks zijn geschreven met genoeg quotables om een heel wat-vind-jij-de-beste-punchline?-forum te vullen.

Bewijs:
  • “I’ll slice your neck with a Fugees CD / And stick Lauryn Hill with the coroner’s bill.” 
  • “I was a stick-up kid / It was fucked up but fun / 'Cause I used a Nintendo Duck Hunt Gun.”
  • "I'm like James Bond in a tricked out viper, you're like Pierce Brosnan in Mrs. Doubtfire"
  • "Am I supposed to be scared? / That's like Vin Diesel combing his hair"
  • Etc.

Naast het tekstuele geweld, de hardcore delivery, de dope beats en de goede concepten, is de plaat ook goed aangekleed. De film-intro's (Schwarzenegger over guns), de voice samples van mannen als Funkmaster Flex & Busta Rhymes en de fuckin dope scratches van Mista Sinista die over de hele plaat te horen zijn en menig refrein domineren. Alles klopt aan dit album.

Dit is HIP-HOP. In hoofdletters. Dit is mijn Hip-Hop. Zoals ik het graag hoor en ervaar, zoals ik het leef.

Check nu de eerste clip van het album en raak overtuigd! De clip is verpakt in een speciale uitzending van "I fux with da 90's". Ik fux ook met da 90's. Word is bond!



Favoriete joints: The Deal Maker // Out to lunch ft Treach // Eraserheads ft Vinnie Paz // Fuckmaster Sex // Swashbuckling (met een crazy ille verse van Apathy en verder nog Ryu & Esoteric) // I could write a rhyme // Hardcore data // Mad Ammo ft FT & RA, // Tingin' // There will be blood (ft Brand Nu & DITC) // Miss those days // Step Correctly // Wack Juice // Styles ain't raw ft Ap & Chino XL // Time travels on ft Majik Most & Dutchmassive. Oh. Wacht. Dat is de hele tracklist.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten