woensdag 29 maart 2017

Of Nederland veranderd is?

Of Nederland veranderd is? Het antwoord op die vraag kon je dinsdag vinden in de eerste 16 minuten van talkshow Pauw. Een meisje dat Anne Fleur Dekker heet, was uitgenodigd omdat ze bedreigd wordt door geflipte aanhangers van Wilders en Baudet. Over die bedreigingen is niet gepraat.


Ik heb wel 2 mannen van (middel)bare leeftijd, Jeroen Pauw & Ed Nijpels, in zien hakken op een meisje van in de twintig dat een paar tweets geplaatst heeft. Tweets die overduidelijk cynisch waren en op mij overkomen als dagelijkse twitterkost:

PVV aanhanger op twitter: Ik ben op zoek naar mensen die samen met mij stenen willen gaan gooien naar de moskee van Beringen, minstens 500 mensen, als ‘ludieke reactie’ op het radicaal moslim geweld van de afgelopen nachten.

Reactie-tweet van Anne Fleur Dekker: Fijn type dit ook weer. En daarna: Wie gaat er mee 500 stenen op Wilders gooien? Vind ik wel een ‘ludieke actie’.

Iedereen die wel eens tweet, snapt de ironie en het cynisme.

Ik heb even naar mijn eigen tweets van de afgelopen tijd gekeken en kom al snel uit bij mijn jaarlijkse songfestival tweets. In een van de tweets zeg ik dit over een slechte deelnemer van een land dat er verder niet toe doet:

Ik heb zin om deze vent een paar loden schoentjes te geven, op de bodem van het Spaarne.. #esf

Ook hier grappenmakerij op zijn twitters en volgens mij heeft iedere zichzelf respecterende twitteraar zich daar wel eens schuldig aan gemaakt. Als we hier überhaupt van schuldig kunnen spreken.

Jeroen Pauw vindt duidelijk van wel. Samen met Ed Nijpels voerde hij een ware kruistocht in twitterbroek. Met woorden als “onnozele tweet” en “je roept op tot geweld” en het zwaar criminaliseren van het ouderwetse “taart in de gezicht” werd Anne Fleur terecht gewezen. Jeroen Pauw haalde zelfs Pim Fortuyn van stal om aan te tonen hoe erg een taart in het gezicht is. Ja, Jeroen, je hebt gelijk, alle mensen die een taart in hun gezicht hebben gekregen, zijn daarna vermoord, is ook zo.

Ed Nijpels vond er ook heel veel van. Zo gaf hij in diverse zinnen aan dat Anne Fleur moest nadenken, zich dingen moest beseffen en rekening moest houden. Pauw bagatelliseerde zelfs het onderduiken voor bedreigingen, omdat ze tenslotte wel bij hem aan tafel zat.


Het was tenenkrommend. Maar nog tenenkrommender dan de belerende toontjes, wijzende vingertjes en het witte-mannen-weten-het-beter-gedrag, was het totaal ontbreken van enige normale analyse van de dubbele moraal. Anne Fleur wordt namelijk bedreigd. Door geflipte aanhangers van Wilders en Baudet. Vanwege een mening die niet matcht met het rechtse gedachtegoed dat in Nederland heerst. En dat is blijkbaar helemaal niet zo’n probleem. En dat vind ik heel eng. En daar moeten we het toch over hebben.

Of Nederland veranderd is? Ja dus. Rechts is populairder dan ooit. Jeroen Pauw van de VARA verdedigt het zelfs. Links is verworden tot een soort vijand, terwijl juist links opkomt voor mensen, vrijheden bevecht en solidariteit predikt. In Nederland boeit dat veel mensen niet meer, het draait om egoïsme, vrijheden indammen en bangmakerij. Vooral via twitter.  

Geert Wilders is door de rechtbank veroordeeld voor groepsbelediging en het aanzetten tot discriminatie. En toch heeft de man nu 20 zetels in de Tweede Kamer en ook nog 9 in de Eerste Kamer. Hij dropt continu statements die kort door de bocht, eng en stigmatiserend zijn. Vaak via twitter trouwens. En als hij dat doet, opent het journaal ermee. Maar als je Wilders een keer met gelijke munt terugbetaalt via twitter, blokkeert hij je:

En dit is serieus. Ik ben echt geblokkeerd door Geert.

En hij gaat nog verder, want deze zieligerd heeft ook aangifte gedaan tegen Anne Fleur Dekker. Omdat ze hem bedreigd zou hebben. Als Geert nu ook aangifte had gedaan tegen de vrouw die heeft opgeroepen een moskee met stenen te gaan bekogelen, had ik het begrepen, maar nu meet hij met 2 maten. En dat is asociaal.

Ik vind het vervelend voor Wilders dat hij niet zonder beveiliging over straat kan. Dat gun ik niemand. Ook Anne Fleur Dekker niet. Maar uitgerekend Geert Wilders zou nu toch kunnen opstaan en zeggen: “Jongens, die tweets van Anne Fleur kun je vergelijken met mijn eigen tweets, ze zijn cynisch en een tikkeltje over de grens, maar laat haar lekker met rust”?

Geert boert goed bij een wij vs. zij discussie. Daarom maakt hij zoveel ruzie. Hij wil ook ineens deelnemen aan de formatie. Niet omdat hij wil regeren, maar omdat hij verongelijkt ruzie wil kunnen maken.

En zijn aanhangers vreten het allemaal. En ik vind het oprecht zielig voor alle mensen in IJmuiden die op Geert Wilders gestemd hebben. Ze waren zo gefixeerd op hun haat voor de islam dat ze helemaal niet door hebben gehad dat Wilders een rechtse politicus is, die 9 van de 10 keer met de VVD meestemt op de sociale en financiële vraagstukken. Er gaat dus helemaal niets voor ze veranderen. Maar ze zijn wel boos. Links is kut! Islam is kut! Ruzie, verdeeldheid, teringlijers. Verdeel. En. Heers. Ja, ze hebben een vijand voor hun onvrede, maar geen vriend voor hun onvrede.

Maar we vragen ons ondertussen wel allemaal af wie de nieuwe bondscoach van Oranje wordt. Dat vinden we allemaal belangrijk. Belangrijker dan de formatie. En terecht. Ergens is er dus nog die verbinding. Ik stel voor daar wat meer mee te doen. Vooral omdat ik mij wereldburger voel tot de aftrap en tijdens de 90 minuten dat Oranje voetbalt. Dan bloedt mijn hart oranje en adem ik rood, wit, blauw.


Dat wat ons verbindt, is zoveel interessanter dan dat wat ons verdeelt.

Laten we dus eens in oplossingen communiceren in plaats van in beschuldigingen en ruzie. Wat willen we nu echt? Ik denk:
  1. Een goede bondscoach
  2. Het WK halen
  3. Wereldkampioen worden
  4. Geen armoede en iedereen voedsel, kleding en onderkomen
  5. Vrijheid in alles
  6. Aardig zijn voor elkaar
  7. Het EK daarna zeker weten halen
  8. Niemand kwetsen
  9. Fijn kunnen wonen in Nederland
  10. Zorg krijgen als je dat nodig hebt

Als we dit nu eens gaan regelen, dan is al die haat en bangmakerij toch niet nodig?

Geen opmerkingen:

Een reactie posten