dinsdag 8 juni 2021

Project 300 per dag - 29 - 2021

De gemeente Haarlem heeft bij mij om de hoek afvalcontainers voor plastic en papier geplaatst. Prima initiatief natuurlijk met het oog op recycling, en in die mening sta ik niet alleen. De hele buurt weet de containers te vinden. Sterker nog, ik heb nog geen dag meegemaakt dat ze leeg waren. Vooral de papiercontainer puilt uit, met karton.

In de eeuw van de pakketjes is karton het noodzakelijke kwaad. En omdat het natuurlijk vreselijk irritant is om naar je nieuwe Samsung televisie te kijken, als het karton nog in huis is, moet die doos gelijk weg. En als de papiercontainer om de hoek vol is, dan zet je het er toch gewoon naast? Inmiddels ontstaat er bijna dagelijks een kartontoren van Babel naast de papierbak. En mensen lijken daardoor niet eens de moeite meer te nemen om het karton plat te maken, want een vierkant doosje stapelt toch net even beter. 

Afvalverwerkingsbedrijf Spaarnelanden heeft daarom een campagne opgezet die iedere buurtbewoner oproept karton plat te maken en te verscheuren voor hij het in de papierbak gooit. Betutteling ten top natuurlijk. Tenenkrommend. Maar blijkbaar ook nodig, want niet alleen de kartontoren is irritant, ook de manier waarop mensen de bak gebruiken, kan net even handiger. Zo zag ik laatst mijn buurman een kartonnen doos van 100 bij 30 agressief door een gleuf van 80 bij 20 duwen tot hij net klem genoeg zat om weg te kunnen lopen. Hierdoor kon er dus ook direct geen karton meer bij. 

Ik ben dan altijd weer benieuwd, is dit dan westers gedrag? Of is dit typisch Nederlands? Dat alles het gemak moet dienen, bedoel ik, dus ook het kunnen weggooien van karton?



Geen opmerkingen:

Een reactie posten