maandag 7 juni 2021

Project 300 per dag - 28 - 2021

Ik trek een La Chouffe open. Tegenwoordig ook te verkrijgen in blik en aangezien ik mijn bier het liefst uit blik drink, een uitkomst. Ik zet hem aan mijn lippen en laat de frisse smaak in mijn mond glijden. Ik heb een bijzondere band met La Chouffe, omdat ik regelmatig bij de brouwerij in Achouffe ben geweest. Ik slik door en waan me weer even in het bos van de Belgische Ardennen. 

De krokusvakantie vierden we vroeger elk jaar in België. Mijn ouders hadden kennissen met een huis in het pittoreske dorpje Wibrin en daar verbleven we dan. Dat huis lag op een steenworp afstand van Achouffe. De krokusvakantie kon in de Ardennen qua weer alle kanten op, het ene jaar bestond de trip uit sleeën en langlaufen en het andere jaar uit wandelen en in de zon zitten. Maar het was altijd avontuur. En er was dus altijd een trip naar de brouwerij in Achouffe die we steevast bezochten nadat we daar in de omgeving een flinke wandeltocht hadden gedaan.

Aanvankelijk dronk ik daar cola en zag ik mijn vader bier drinken, maar toen ik een jaar of 14 was, mocht ik mijn eerste biertjes proberen. Dat is in deze tijd natuurlijk heel gek, maar in 1996 hoorde dat er toch gewoon een beetje bij. Ik dronk dan stoer een La Chouffe, of de donkere variant Mc Chouffe, maar als ik die bestelde, had ik al vrij snel spijt; La Chouffe was het lekkerst. En als ik hem achter de kiezen had, voelde ik hem altijd gelijk hangen. Die 8% alcohol voelde je pas als je het biertje op had. Dat was toen zo, maar dat is nu eigenlijk nog steeds zo.  

Ook vandaag valt de La Chouffe weer als een warme deken over me heen, ik voel de stress van mijn werkdag verdwijnen en mijn spieren ontspannen. Toen in de Ardennen werd ik heel lacherig en rebels van een glas La Chouffe. En nu eigenlijk ook nog. Ik neem nog een slok uit mijn blik en heb gelijk zin om hier stiekem de La Chouffe glazen te jatten en de aanwezige asbak mee te nemen. Beetje zinloos alleen, want ik ben gewoon thuis en ik rook helemaal niet meer. Moet. Iets. Rebels. Doen. Ok, weet je wat, ik neem er nog 1. 



Geen opmerkingen:

Een reactie posten