zaterdag 14 november 2015

Meer dan 140 tekens

De aanslag op Parijs is verschrikkelijk. Alle aanslagen wereldwijd zijn verschrikkelijk. De oorlog met IS is een vreemde oorlog. Het westen dropt daar bommen, zij schieten hier een AK47 leeg in een concertzaal. En het moet stoppen. Het kwaad moet uitgeroeid worden. Ik lees in een interview met een ooggetuige dat "de schutters kalm waren en niets zeiden". Dat is bizar. Hoe kun je zoveel haat en kwaad in je lichaam hebben?

En het westen is niet schuldvrij. Terroristen worden ook ergens door gevoed. Deze aanslag kan ik alleen niet begrijpen. Ik identificeer me met de concertbezoeker. Ik ben een concertbezoeker. Ik ben ook een links stemmende man met een genuanceerde en zo objectief mogelijke mening. Ik respecteer moslims, christenen, joden, hindoes, atheïsten en alle andere overtuigingen. Iedereen zoekt hoop en zekerheid en het maakt niet uit of je dat haalt uit een koran of uit een bijbel.



Geert Wilders roept in 140 tekens direct op tot deislamisering. Maar waarom? IS heeft tot nu toe een enorme hoeveelheid moslims gedood en nog veel meer moslims zijn op de vlucht geslagen voor dat geweld van IS. En dan richten wij onze pijlen van haat op die mensen? Geert, wat ben jij voor randdebiel?

Ik lees zelfs op social media dat ene @Sjors_F in 140 tekens hoopt dat Nederland ook een aanslag te verwerken krijgt, omdat we dan "wakker" zouden worden. En hij roept op om PVV te stemmen. Uit welke droom moet ik dan wakker worden? De islam de schuld geven is zo kortzichtig en belachelijk. Sjors, wat ben jij voor randdebiel?



Ondertussen lees ik dat mensen willen dat de grenzen dicht gaan. Maar waarom? In Frankrijk loopt een man, die waarschijnlijk gewoon een Frans paspoort heeft, een restaurant binnen en richt een bloedbad aan. We moeten ons realiseren dat in de oorlog met IS dit altijd en overal kan gebeuren. Dat is eng, maar wel realiteit. IS moet dus aangepakt worden en niet de vluchtelingen die voor diezelfde IS zijn gevlucht. We hebben een gemeenschappelijke vijand, dat maakt ons vrienden.

En als je dit een false flag, een hoax of een drill noemt of je druk maakt om het feit dat Eagles Of Death Metal geen death metal band is als de media dit zegt of als je vreemde vragen stelt als "waarom wordt alleen de president van Frankrijk uit het stadion geëvacueerd?" of je gaat de zwarte pieten discussie koppelen aan dit drama, dan ben je echt een idioot. Ja, echt waar. Ik las gisteren op twitter; "Eagles of Death Metal is geen death metal band, please retweet". Ik maak geen grapje.

Het drama in Parijs is verschrikkelijk op vele manieren. Het is eng. En het is echt. Het is verleidelijk om hier een statement van 140 twitter tekens tegenover te zetten, maar dat kan gewoon niet. Ik heb deze tekst nodig om te duiden en te verwerken. Dat zijn veel tekens. Meer dan 140 tekens.



Vanmorgen probeerde een jehova's getuige mijn ziel te winnen door in te steken op de aanslag met de woorden; "wat zou god hiervan vinden?" Mijn antwoord: het maakt niet uit wat god vindt, ik ben kwaad en alle goden en allahs in alle mensen zijn dat ook en dat is genoeg. Ik vind het irritant dat je een geloof of mening aan me opdringt door een aanslag te gebruiken als voedingsbodem, terwijl je mening al bestond. Die "zie je wel" uitspraken, terwijl er geen match is. Raar is dat. Het is van een zelfde stompzinnigheid als boos worden, omdat vluchtelingen binnen 4 maanden werk krijgen, omdat je dat op Facebook hebt gelezen.

Ik wil geen meningen van mensen op straat meer horen. Mensen die geen krant lezen en alleen maar kunnen redeneren vanuit zichzelf. Ik vraag me steeds vaker af of we niet beter een examen kunnen invoeren voor het stemrecht. Er zijn namelijk mensen die verontwaardigd zijn dat er vluchtelingen zijn met een mobiele telefoon. Zij hebben dus geen idee wat voor land Syrië eigenlijk is en wat voor mensen daar wonen. Ik zou in zo'n geval zeggen: verplichte cursus en dan pas een stembiljet ontvangen.

Ik ben benieuwd naar wat er gaat gebeuren. Hoe gaat Obama hiermee om? Gaan we door met bommen of gaan we ook grondtroepen sturen? Welke vergelding zetten we hier tegenover in deze vreemde oorlog? Het liefste wil ik vrede, maar hoe is dat bereiken? Kunnen we dit oplossen? Palestina is helaas ook nog steeds niet vrij. Dat staan we nog steeds toe. De wereldproblematiek is zo lastig en oorlog is niet het antwoord. Of wel?

Ik denk dat premier Rutte net iets zinnigs zei; "waakzaam zijn, maar wel je leven leven". Een tegenstrijdigheid die toch klopt. Het is eng, maar wat moeten we anders?

Geen opmerkingen:

Een reactie posten