zondag 19 november 2017

Het land van... alles met een slakkengang

Ik zapte gisteren op de televisie even langs de intocht van Sinterklaas, terwijl ik op mijn telefoon het laatste nieuws tot me nam. Er werd me al snel duidelijk dat veranderingen in Nederland echt met kleine babystapjes gaan. Vooral niet te rigoureus, niet te snel, niet te veel.


Ik denk dat we nu allemaal wel weten dat Zwarte Piet weg moet. Het kan gewoon niet meer. Nederlanders zijn ook klaar met de discussie, omdat het geen discussie meer is. Zwarte Piet is racistisch en dat kun je niet meer bedekken met argumenten als “traditie” en “kinderfeest”. Dit weten we allemaal. De veranderingen op Zwarte Piet gebied zijn onomkeerbaar.

We hebben inmiddels regenboogpieten, stroopwafelpieten, roetveegpieten, Spaanse edelpieten, witte pieten en volgens mij ook wat paarse, blauwe, groene en gele pieten gehad. Allemaal uitvoeringen van een piet die het goed bedoelt. Die graag rekening wil houden met mensen. Een piet die er daadwerkelijk op uit is een feestje te maken. Terwijl zwarte piet steeds meer een statement wordt. En ondanks dat er behoorlijk wat nieuwe pieten op televisie waren, zag ik ook nog behoorlijk wat zwarte pieten bij de intocht. Maar ik houd het positief, er is verandering zichtbaar. Complimenten.

De snelheid waarmee dit nu gaat, is alleen wel te vergelijken met dat van een tuinslak op een regenachtige dag. Het is ook moeilijk waarneembaar, waardoor je de verandering per ongeluk plat trapt en je dat slakkenhuisje voelt kraken onder je schoen. Zielig.

Zo maakte ik gisteren deze foto van de intocht op televisie:


Rechts van Sinterklaas zie je 2 roetveegpieten, links van Sinterklaas een officiƫle poster van zwarte piet in Dokkum. Een poster met daarop het grootste en ergste karikatuur van de zwarte mens dat er ooit getekend is. En dat is verandering in Nederland in een notendop.

Nog meer voorbeelden van de verandering:

  • Pro-piet betogers hebben een complete snelweg geblokkeerd zodat andersdenkenden hun recht op demonstreren niet konden beoefenen. Ik heb nergens gelezen wat er met deze blokkeerders gebeurd is. Ik neem aan dat er forse boetes uitgedeeld zijn? Oh, ze zijn gewoon met een waarschuwing weggestuurd? Nee, tuurlijk, het valt inderdaad wel mee met hoe levensgevaarlijk dit was.



  • Er cirkelde een vliegtuigje boven Dokkum met een spandoek erachter met daarop de leus: 'Wij willen zwarte pieten!!!'. Lief gebaar, natuurlijk. En er hingen diverse spandoeken in Friesland met boodschappen als “Anti Zwart Piet Moeten Wij Hier Niet!”. Ook lekker progressief.
  • De demonstratie tegen zwarte piet mocht uiteindelijk helemaal niet meer, omdat 1) ze bang waren voor meer blokkades, 2) er ook pro-piet betogers waren en 3) het natuurlijk wel lekker rustig was zo.

Traaaaaaaag.


Maar ok. We moeten natuurlijk ook rekening houden met de gevoelens van de pro-pieten. Ik snap ergens wel dat je zwarte piet associeert met je onbezorgde jeugd. En ik snap ook dat wanneer mensen fucken met jouw positieve jeugd, je dan boos wordt.

Als mensen Michael Jackson beschuldigen van kindermisbruik, word ik ook kwaad, want MJ is een held. En als er nu een groep mensen zou zijn dat ineens tegen mij zegt dat de muziek van Michael Jackson nergens meer gedraaid mag worden, zou ik ook in de pro-MJ beweging zitten. Dus ik snap dat ergens wel.

Met als enig verschil dat zwarte piet verzonnen is. Hij bestaat niet. Het is nep. Een verzinsel. Wij volwassenen houden het verhaal in stand door ieder jaar kinderen voor te liegen. En dat gaat zelfs zo ver dat ik vroeger in een huis zonder schoorsteen geloofde dat Zwarte Piet ook door de verwarmingsbuis heen kon komen. Kinderen geloven heel erg veel en wij volwassenen bepalen het tempo waarmee we het verhaal vertellen.  

Dus laten we proberen door te schakelen van de eerste naar de tweede versnelling. Laten we de hobbels met iets meer vaart nemen. Alle uiterlijke kenmerken die verwijzen naar “blackface” moeten we wat mij betreft nu echt gaan zien als discriminatie en ook zo veroordelen.

Maar, omdat we te maken hebben met een langzame verandering, zou ik de komende 2 jaar de volledige schmink nog even uitsluiten. Wat is er dan strafbaar? De pruik met kroeshaar, de oorbellen, de rode lippen en het accent. En dit moet gelden voor afbeeldingen en voor mensen.

En zullen we dan nu afspreken dat we over 2 jaar alleen nog maar roetvegen schminken?


2 jaar is wel langzaam genoeg toch?

Geen opmerkingen:

Een reactie posten